fbpx
Keskity olemaan läsnä

Pitäisikö tehdä jonkinlainen ruutuaikarajoitus?

Pitäisikö myös aikuisille laatia ruutuaikarajoitus, jotta pystymme parantamaan omaa hyvinvointiamme ja keskittymään olemaan läsnä eri tilanteissa?

Suurin syy liikkumattomuudelle on ajan puute. Tai näin ainakin väitämme.

Itsekin olen usein sortunut siihen, että maalailen tekosyitä ilmaan ajan puutteesta tai muusta. Tekisin kyllä, mutta en ehdi – nyt on niin kiire, ettei onnistu millään. Pitää ehtiä käydä kaupassa. Pitää ehtiä sitä ja tätä. Lisäksi ulkona sataa, tuiskuttaa tai tuulee.

Jos odottaisimme aina sitä ihanteellisinta säätä ulkoiluun, rauhallisinta hetkeä tai inspiraatiota, voisivat ulkoiluhetket ja treenikerrat jäädä aika minimiin. Eikö vain?

Meillä on se hyvä puoli kotona, että perheeseemme kuuluu oma karvakuonolauma. Siis meidän on vähän niin kuin pakko ulkoilla joka päivä. Olkoon ilma minkälainen tahansa, olkoon väsymystila tai oma olotila minkälainen tahansa, pitää tyttöset vielä ulos.

Harvoja poikkeuksia toki on, esimerkiksi paukkupakkaset. Nämä tyttösemme ovat nimittäin varsinaisia kotikoiria, sohvalla makoilijoita ja kodin lämmöstä nauttivia tapauksia kaikki kolme. Monesti olemmekin mieheni kanssa tuiskussa, rankkasateessa ja myrskytuulessa rämpiessämme todenneet, ettemme olisi nokkaamme ulos laittaneet ilman näitä ihania otuksia.

Mutta lopulta ulkoilulenkki ja happihyppely tekee aina yhtä hyvää, säästä tai aiemmasta olotilasta huolimatta.

Entä jos sinulla ei ole koiraa, jota ulkoiluttaa päivittäin – onko tällöin helpompi jäädä sohvan nurkkaan?

Varsinkin silloin kun ulkona on huono keli, väsyttää rankan työpäivän jälkeen tai mieli on maassa, eikä vaan yksinkertaisesti huvita. Tällöin ainakin kynnys ilahduttaa itseään televisiota katselemalla ja ehkäpä herkkuja napostelemalla saattaa olla varsin matalalla.

Tiesitkö, että suomalaisten keskimääräinen television katseluaika on 3 h 3 min päivittäin.

Kuinka monta tuntia sinä käytät television katseluun?

Ruutuaika ei koske pelkästään televisiota, vaan myös tietokoneen käyttöä.

Vuodesta 1999 tietokoneen käyttö on kasvanut huikeat 200%. Hyvinvoinnin kannalta mielestäni järkyttävää on se, että tutkimusten mukaan 8-18 vuotiaat nuoret käyttävät keskimäärin 7h 30min erilaisten viihdemedioiden parissa.

Pitäisikö olla huolissaan?

Sosiaalisen median aikakaudella näyttää siltä, ettei ilman kännykkää porukka yksinkertaisesti pysty elämään.

Oma havaintoni koskee kaikenikäisiä, nuorista vanhempiin, sekä miehiä, että naisia.

Työpaikoilla palavereissa kaikilla tai lähes kaikilla on kännykkä mukana ja siihen reagoidaan heti, kun joku postaus tai viesti näkyy ruudulla.

Voi siis oikeasti miettiä, onko tämä henkilö läsnä palaverin asioissa vai onko hänen ajatuksensa aivan jossain muualla?

Entäpä kahvilat ja ravintolat?

Pariskunnat ja kaveriporukat kaikki räpläävät omia kännyköitänsä näyttäen siltä, että he keskustelevat toistensa kanssa puhelimien välityksellä. Ja ehkäpä keskustelevatkin.

Myöhemmin kuitenkin sama käyttäytymiskaava todennäköisesti jatkuu myös kotona ja valitettavan usein myös ulkoilulenkeillä ja harrastuksissa.

Törmäsin yhtenä päivänä hyvään esimerkkiin tästä. Tein kuntosalilla alkulämmittelyä soutulaitteella, kun vieressä aikuinen naishenkilö oli polkemassa kuntopyörällä.

Tämä kuntoilija selasi Facebookia kirjoitellen samalla viestejä ja postauksia koko sen 15 minuutin ajan ollessani siinä vieressä. Huomasin myös myöhemmin, että sama tahti jatkui myös poistuttuani vierestä.

Siis oikeasti, eikö mihinkään voi lähteä ilman sitä kännykkää ja somea.

Ihmettelen miksi salille tai treeniin pitää edes lähteä, jos ei halua sitä hetkeä olla läsnä juuri siinä tekemisessä, jota on tekemässä. Salitreeniin menee esimerkiksi aikaa 30-60 min, joten luulisi ihmisen pystyvän olevan erossa somesta sen aikaa. Vai?

Kukaan muu ei voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseesi kuin Sinä itse.

Oletko seurannut omaa käyttäytymistäsi kotona, työpaikalla, ystävien seurassa tai esimerkiksi kahvilassa ja ravintolassa?

Onko puhelin liimautunut käteesi, etkä voi irrottaa otettasi siitä hetkeksikään? Istutko television tai tabletin ääressä illasta toiseen?

Seuraa muutaman päivän tai mielellään jopa viikon ajan omaa käyttäytymistäsi eri tilanteissa.

Kirjaa ylös kauanko päivittäin käytät aikaa television katseluun, tietokoneen tai kännykän ruudun katseluun. Analysoi sen jälkeen omaa käyttäytymistäsi.

Oletko läsnä lähimmillesi ja rakkaimmillesi ihmisille? Oletko läsnä työpaikalla? Oletko läsnä harrastuksissa?

Vai olisiko kenties aika tehdä jonkinlainen ruutuaikarajoitus.

Rakkaudella💚
Virpi

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *