fbpx

Tiesitkö, että riittävä uni on yksi parhaimpia painonhallinnan apukeinoja

Oletko koskaan pysähtynyt oikeasti miettimään unen roolia painonhallinnassasi.

Tai sitä, miksi kaikista toimenpiteistäsi ja olemassa olevasta tiedosta huolimatta et pääse tavoitteisiisi?

Mikäli painonhallinta on sinun akilleenkantapääsi, niin riittävän unen merkitykseen omassa elämässäsi kannattaa oikeasti alkaa kiinnittämään huomiota.

Jokainen meistä varmaan tietää, että meille kaikille on elintärkeää saada riittävästi laadukasta unta.

Ja jokainen varmaan on jossakin vaiheessa elämänsä aikana kokenut sen, minkälaiseksi olo ja elämä muuttuu, mikäli tuota herkkua ei saa riittävästi. Ensimmäisenä ei tosin tule miettineeksi sitä, että unella on erittäin tärkeä rooli painonhallinnan kannalta. Vai tuleeko?

Mitä tämä tarkoittaa ja voinko tehdä asialle jotakin?

Kun nukut riittävästi, pystyt toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Olet energisempi ja jaksat kohdata myös mahdollisia vastoinkäymisiä huomattavasti paremmin. Eikö vain?

Jokainen, joka on taistellut tai taistelee painonhallinnan kanssa tietää, että varsinkin painonhallinnassa näitä vastoinkäymisiä tulee.

Väsyneenä sorrut paljon helpommin erilaisiin mielitekoihin. Nappaat ehkä kaupassa ostoskoriisi herkkuja, joita et välttämättä tarvitse ja terveellisemmät valinnat jäävät hyllyihin.

Halajaako mielesi väsyneenä roskaruokaa, koska se on helppoa, nopeaa ja väsyneenä niin taivaallisen hyvää. Yksinkertaisesti paukut eivät rankan päivän jälkeen riitä terveellisemmän aterian valmistamiseen, vaikka siihen ei kauaa menisikään.

Kuulostaako tutulta?

Unen tarve on hyvin yksilöllinen. Suurin osa meistä tarvitsee unta 6-9 tuntia yössä.

Unen tulisi olla mahdollisimman katkeamatonta, mutta on täysin normaalia heräillä muutamia kertoja yön aikana.

Meillä kotona käytäntö voi olla joskus haasteellinen. Perheestämme löytyy kolme koiraa, joista kaksi vaeltaa sohvan, lattian ja sängyn välillä ja yksi nukkuu sängyssä. On öitä, jolloin herätyksiä tulee useastikin ja joskus aivan liikaa. Täytyy myöntää, että varsinkin silloin seuraavan päivän vireystason kanssa onkin tekemistä.

Mikä on oma unen tarpeesi?

Omaa unen tarvetta ja sen riittävyyttä voi tarkastella esimerkiksi heräämisen avulla.

Heräätkö pääsääntöisesti virkeänä ennen kellon soittoa vai heräätkö jatkuvasti kellon soittoon täysin pökerryksissä tuntien, että vastahan minä nukahdin?

Mikäli vastauksesi on ensimmäinen, nukut todennäköisesti hyvin sekä riittävästi. Mikäli vastauksesi on jälkimmäinen, todennäköisesti et nuku riittävästi.

Miten uni sitten vaikuttaa painonhallintaan?

Mikäli nukut vähemmän, kuin unentarpeesi edellyttää, niin sinulla on univaje.

Jatkuvan univajeen seurauksena syntyy univelkaa. Tavallisia univajeen syitä voivat olla esimerkiksi kaikki päivän huolet ja murheet, joita vatvot ennen nukkumaan menoa ja ehkäpä jatkat niiden käsittelyä myös yön tunteina.

Em. lisäksi univajetta voivat aiheuttaa myös eri asteiset masennustilat.

Itselläni univelan selättämiseen mediamaailman oravanpyörästä hyppäämisen jälkeen vei aikaa muutaman kuukauden. Tämä tuli yllätyksenä meikäläiselle, sillä en edes tiennyt olevani niin väsynyt.

Univaje voi aiheuttaa myös hormonaalisia muutoksia ja häiriöitä nälän- ja kylläisyyden säätelyyn. Kyllä vaan.

Tutkimuksissa on huomattu, että jo muutaman huonosti nukutun yön jälkeen halu syödä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, siis hyvin sokeripitoisia ruoka-aineita kasvaa jopa 30%.

Siis oikeasti, aivan järkyttävän paljon.

Tässä yksi syy siihen, miksi kaikki ponnisteluni painonhallinnan kanssa yhdistettynä kiireiseen ja stressaavaan työelämään eivät toimineet. Tässä myös selitys siihen, miksi riittävällä unella on erittäin suuri merkitys painonhallintaasi.

Kauniita unia Sinulle toivottaen
Virpi

Ps.
Mikäli et vielä ole liittynyt mukaan sähköpostituslistalle, niin liity mukaan tästä linkistä!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *