fbpx
oletko tapojesi orja

Oletko tapojesi orja!

Harvemmin joutuu miettimään syvällisesti sitä, miksi tekee asioita ja miten niitä tekee.

Tällainen keskustelu itsensä kanssa on ajankohtainen esimerkiksi silloin, kun jotakin muutosta elämään tai omiin elintapoihin pitäisi tehdä.

Olet ehkä huomannut omassa elämässäsi asioita, joita muuttamalla ehkä jaksaisit paremmin ja olisit tyytyväisempi elämääsi ja itseesi.

Muutostarve voi tulla eteen myös esimerkiksi lääkärin toimesta. Lääkärin suusta tullut diagnoosi voi tulla sinulle täysin puun takaa yllätyksenä. Tai ehkäpä jo aavistelit jotakin ja osasit sisimmässäsi odottaa sitä, ehkäpä pelätäkin. Kummassakin tapauksessa diagnoosi voi antaa sinulle tarvittavan sysäyksen muutokseen.

Kaipaat ehkä muutosta omaan hyvinvointiisi – se on ehkä jäänyt taka-alalle ja samalla kuntosi on rapistunut.

Tai omasta mielestäsi olet mitä parhaimmassa kunnossa, mutta hengästyt jo pienestä ja vaikkapa kengännauhojen sitominen tuottaa sinulle hankaluuksia.

Työpäivä vie kaikki voimasi ja peili sekä puntari ovat asioita, jotka haluaisit kiertää kaukaa.

Olet tyytymätön itseesi ja ruokit tätä tunnetta kritisoimalla itseäsi lisää aivan epäolennaisista asioista.

Ruokavaliosi huutaa päivittämistä, etkä halua enää stressata syömisen takia.

Kuulostaako tutulta?

Miksi muutos on sitten niin tajuttoman vaikeaa?

Olet varmaan kuullut sanonnan, että “Ihminen on tapojensa orja”. Näin on, sillä päivittäisestä tekemisestämme 40% on tapoja.

Joka ikinen päivä kaikista tekemistämme asioista 40% tulee ns. suoraan selkäytimestä, etkä edes huomaa sitä. Mukaan mahtuu sekä hyviä, että huonoja toimintatapoja.

Kumpia sinä haluaisit elämääsi lisää juuri tällä hetkellä?

Kun mietitään elämäntapamuutosta tai ylipäätään jonkun asian muuttamista omassa elämässä, niin pitää lähteä miettimään syvemmin omia tapoja.

Mitä tapoja ja asioita löytyy käyttäytymisesi takaa?

Mitä asioita muuttamalla voit vaikuttaa omaan käyttäytymiseesi.

Miksi tämä on tärkeää? Siksi, että muutos tehdään aina ensin ajattelussa ja vasta sen jälkeen käytännössä!

Ja mikä parasta, tiedostamalla omia tapoja ja tekemällä muutoksia niihin, voi tehdä muutosta parempaan. Huomaa, että tämä toimii myös toisinpäin, valitettavasti.

Maailmanmeno ympärillä on hektinen – vallalla on ”kaikki minulle nyt ja heti” -ajattelumalli. Tämä sama näkyy myös esimerkiksi painonpudotuksessa. Tuloksia halutaan nähdä heti.

Tällöin sorrutaan usein pikakuureihin ja liian suureen energiavajeeseen. Painoa kyllä tippuu nopeastikin, mutta mistä. Ollaan myös valmiita kokeilemaan ties minkälaisia kuureja.

Ja meneehän sitä aivan sekaisin, kun markkinoilla useasta tuutista tulee tietoa tuotteista ja kuureista, jotka lupaavat nopeaa painonpudotusta ja upeita tuloksia hetkessä.

Nehän uppoavat kuin häkä, eikö vain?

Tahdonvoimallasi jaksat kuuria eteenpäin, koska todennäköisesti olet ollut samassa tilanteessa ennenkin. Tiedät, että kuuri loppuu aikanaan, jonka jälkeen pääset vihdoin palaamaan jälleen…. mihin? Tuttuihin ja turvallisiin vanhoihin tapoihisi. Siis mitä?

Oletko tyytyväisempi itseesi, kun painosi on pudonnut vaikka 5 – 10 kg, mutta edelleen tunnet itsesi väsyneeksi, nälkäiseksi, äkäiseksi, riittämättömäksi … lohduttaako silloin puntarin kertoma lukema?

Painonpudotuksessa ja ylipäätään muutoksessa halutaan todistusaineistoa, jotta jaksetaan eteenpäin.

Tunne siitä, että olen menossa oikeaan suuntaan, vahvistaa onnistumisen tunnetta. Tämä ruokkii jatkamaan, vaikka olo olisi liian suuresta energiavajeesta johtuen päivästä toiseen vetämätön, eikä liikkumaan lähtö innosta.

Kuurin loppuessa palkitset itsesi viikkojen, jopa kuukausien rankasta rutistuksesta ja elimistösi kyllä tietää millä herkuilla ja määrillä palkitseminen on hyvä tehdä. Ja paluu takaisin entiseen on todennäköisesti edessä.

Vaikka sanonnasta ”pienin askelin” on mediaseksikkyys kaukana, on se oikea vaihtoehto pysyvään muutokseen

Siis pysyvään muutokseen! Pysyvä muutos ei ole mikään kuuri, vaan elämänpituinen matka, uusien tapojen käyttöönotto ja vanhojen huonojen tapojen päivittäminen terveellisempään suuntaan.

Samalla kun vanhoja huonompia tapoja päivitetään uusiin terveellisimpiin tapoihin, huomaat, että elämä hymyilee jälleen.

Askel on kevyempi ja olo energisempi. Työpäivän jaksaa paremmin ja saatat jopa huomata nauttivasi liikkumisesta. Peilistä ja puntarista tulee ystäviäsi, joiden tapaaminen ei enää stressaa, vaan voit rauhallisella tyytyväisellä mielellä seurata itsesi kehittymistä siksi ihmiseksi, joka haluat sisimmässäsi olla.

Voit myös unohtaa koko puntarin – tunnet kyllä miltä sinusta tuntuu ja miltä näytät ilman puntariakin. Miksi siis stressata enempää.

Pienin askelin – mitä se sitten tarkoittaa?

Mikäli ajattelet laittavasi kaikki kuntoon yhdellä kertaa; ravitsemuksen, kuntoilun, parisuhteen, työelämän, harrastukset, ystävyyssuhteet… niin olet jo tuhoon tuomitulla matkalla.

Mitä enemmän haluat muuttaa yhdellä kertaa, sitä vaikeampaa se tulee olemaan ja sitä suuremmalla syyllä epäonnistumisen riski on suuri.

Pienin askelin tarkoittaa sitä, että muutat yhden tai korkeintaan muutaman tavan kerrallaan tai luot itsellesi kokonaan uuden tavan.

Kun tämä tapa on muodostunut itsellesi uudeksi tavaksi, otat käsittelyyn seuraavan.

Pienillä teoilla tehdään isoja muutoksia, sillä 1 % muutos on 37 kertaa parempi vuoden päästä.

Oletko esimerkiksi toimistotyössä ja istut paljon päiväsi aikana? Tai vietätkö työpäivän jälkeen monta tuntia television tai tabletin ääressä?

Jo vähentämällä 2 h istumista päivässä, karisee vuositasolla kropasta -5kg. Päivä- ja kuukausitasolla muutos on pieni, mutta vuositasolla jo aika huikea, vai mitä? Ja vain sillä, että peppu nousee penkistä.

Entäpä jos olet tottunut palkitsemaan itsesi kiireisen päivän jälkeen vaikkapa irtokarkkipussilla?

Voisiko syötävän vaihtaa johonkin muuhun, vaikkapa omenoihin? Saat nimittäin syödä aikamoisen määrän omenia, jotta pääsisit samaan energiamäärään.

Vanhana irtokarkkisyöppönä olen testannut – meikäläisellä tulee stoppi toisen tai viimeistään kolmannen omenan jälkeen. Silti ollaan vielä kaukana irtokarkkipussin sisältämästä energiamäärästä.

Olokin on aivan erilainen riippuen siitä, olenko syönyt irtokarkkeja vai esimerkiksi omenia.

Pienin askelin tuntuu hitaalta, eikä näy nopeasti päällepäin. Silti pinnan alla tapahtuu koko ajan.

Muista, että uuden tavan iskostuminen vie keskimäärin 66 vrk.

Joten malttia matkallesi ja usko itseesi ja onnistumiseesi! Autan mielelläni Sinua muutosmatkallasi.

Rakkain terveisin💚
Virpi

 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *